موبایل : 09120220853
ایمیل : mbahman82@gmail.com
تلفن : 66469238
#
  • سمیه حبیب الله پور
  • 17 آذر 1400
  • 1

بایسته‌های استراتژی‌های مدیریتی در استارت‌آپ‌ها

مقدمه

رشد یک استارت‌آپ از ایده تا بلوغ شامل ۵ مرحله اساسی است؛ مرحله دانه (seed) و توسعه، مرحله ایجاد کسب و کار نوپا (استارتاپ)، مرحله رشد و استقرار، مرحله گسترش و در نهایت مرحله بلوغ. کسب و کارهای بسیاری هستند که در همان مرحله دوم، شکست می‌خورند. بی‌شک علت اصلی پیروزی یا شکست یک کسب و کار به استراتژی‌های مدیریتی آن برمی‌گردد. اغلب استارتاپ‌ها به دلیل نداشتن دانش کافی مدیریت شکست می‌خورند. مدیریت یک کسب و کار برای موفقیت باید در حیطه‌های مختلف مربوط به کار خود از جمله فروش، بازاریابی، مدیریت دانش، تبلیغات، مدیریت اعضای مجموعه مسلط باشد تا بتواند با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت استراتژیک و همچنین تأمین و جذب سرمایه لازم کسب و کار خود را در مسیر پیشرفت قرار دهد.

مدیریت استارتاپ‌ها

مدیریت کسب و کار، به معنی نظارت بر تمامی جنبه‌های تجاری و تکنیکی کسب و کار و تصمیم‌گیری برای منابع نیروی انسانی برای دستیابی به اهداف مشترک است و حوزه‌های متفاوتی مانند بازاریابی، مالی و حسابداری را شامل می‌شود. مدیر یک کسب و کار باید بر تمامی جنبه‌های مدیریتی دیگر سازمان نظارت و از پیروی سیاست‌های آن اطمینان حاصل کند. اصول اساسی در مدیریت استارتاپ‌ها به شرح زیر است:

  1. ایده‌های یک کسب و کار در اولویت هستند و حتی از خود آن کسب و کار اهمیت بیشتری دارند.
  2. کسب و کار باید از اهداف بزرگ پیروی کند.
  3. یک کسب و کار موفق باید علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی در مسیر پیشرفت حرکت کند.
  4. کسب و کار، یک هویت اقتصادی است و باید دارای استانداردهای مشخصی باشد.
  5. موفقیت کسب و کار قابل ارزیابی و اندازه‌گیری باشد.

 

طرح نکاتی درباره مدیریت استارتاپ‌ها

۱- توجه به شاخص‌های کلیدی مالی استارتاپ‌ها

شما به عنوان صاحب یک استارتاپ چگونه هزینه‌های مالی خود را مدیریت می‌کنید؟ برای یک کسب و کار در حال پیشرفت توجه به پنج شاخص کلیدی مالی ضروری است:

  1. هزینه جذب مشتری جدید: هزینه‌ای که باید برای جذب مشتری جدید پرداخت کنید.
  2. نرخ نگهداری و حفظ مشتری: این شاخص همچنین به عنوان نرخ ریزش مشتری نیز شناخته می‌شود.
  3. درآمد مادام‌العمر مشتری: این شاخص کلیدی عملکرد درآمد شما را از مشتریان مشخص می‌کند.
  4. بازگشت هزینه تبلیغات: اگر قرار است برای استارتاپ خود هزینه تبلیغات داشته باشید باید نرخ بازگشت آن را با تقسیم فروش حاصل از تبلیغات محاسبه کنید.
  5. حاشیه سودآوری: اطمینان از اینکه کسب و کار به جایی رسیده که خود و سرمایه‌گذارن مایل هستید آن را داشته باشید؛ اینجا نقطه شروع توسعه استارتاپ شماست.

 

۲- شناخت و تعریف دقیق مشکلات کسب و کار

حل یک مشکل همیشه در گِرو تشخیص آن است و شناسایی و تعریف مشکلات اساس مدیریت یک کسب و کار است. مشکلات یک استارتاپ معمولاً به طور عمده در بخش‌های زیر خلاصه می‌شود:

اولویت‌بندی ایده‌ها، شناخت مشتری‌ها، بازاریابی و معرفی محصول، جذب سرمایه و کنترل هزینه‌ها و از همه مهّم‌تر حفط انگیزه و پشتکار در خود و یا گروهی که گرد خود جمع کرده‌اید. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید چالش‌ها و مسائل بخش‌های مختلف کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 

۳- مدیریت و توجه ویژه به پتانسیل‌های فضای مجازی

اهمیت فضای وب و شبکه‌های مجازی در توسعه و رونق استارتاپ‌ها امروزه بر کسی پوشیده نیست. غالب کسب و کارها یا صاحب وب‌سایت هستند یا بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را در بستر شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کنند. استفاده درست و همراه با برنامه‌ریزی دقیق از شبکه‌های مجازی این امکان را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد که با هزینه کم محصولات و یا خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کنند و به این ترتیب نگرانی‌های خود در رابطه با بازاریابی را برطرف نمایند. این مسئله به ویژه در استارتاپ‌ها که در شروع فعالیت خود هستند اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین کسب و کارها می‌توانند از طریق فضای مجازی و در تعامل با مشتریان خود آزمون و خطاهای خود را در همان مراحل ابتدایی پشت سر بگذارند و به چشم‌اندازی دقیق‌تر از مسیر پیش‌روی خود برسند.

 

۴- مدیریت ریسک

مدیریت ریسک به معنای شناسایی ریسک‌ها و خطرات بالقوه آن‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه برای متوقف کردن یا کاهش خطرات است. همه کسب و کارها در مسیر خود با خطرات مختلفی مواجه هستند که موفقیت آن‌ها را تهدید می‌کند. بخش زیادی از این خطرها هم شاید از دامنه اختیارات کسب و کار شما خارج باشد اما برای حصول موفقیت در مدیریت یک استارتاپ باید مدام عوامل مختلف را درنظر گرفت و تهدیدها را شناسایی کرد. مدیریت ریسک به واقع بخش اصلی مدیریت و برنامه‌ریزی استراتژیک کسب و کار شما را شکل می‌دهد. در یک مدیریت کارآمد در همه شرایط موثرترین تصمیم‌ها گرفته می‌شود و همه این‌ها جز با شناخت دقیق فرصت‌ها و تهدیدها حاصل نمی‌شود.

 

۵- کنترل موجودی و سرمایه

یک استارتاپ هر چقدر هم در مرحله ابتدایی راه‌اندازی خود نیاز به سرمایه چندانی نداشته باشد در ادامه فعالیت خود و برای توسعه و رونق آن نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق سرمایه‌گذاری چه از طریق درآمدزایی و چه از طریق جذب سرمایه دارد. یکی از مهّم‌ترین نکته‌ها درباره مدریت استارتاپ‌ها کنترل موجودی است. بسیاری از استارتاپ‌ها با برنامه‌ریزی نادرست بخش زیادی از موجودی خود را صرف فعالیت‌های بی‌فایده می‌کند مسئله‌ای که می‌تواند منجر به پایین آمدن سطح موجودی و یا تمام شدن آن منجر شود. کسب و کارهای نوپا معمولاً سعی می‌کنند تا برای فروش سریع محصولات خود در ابتدا قیمت‌گذاری پایین و یا همراه با تخفیف انجام دهند تا از مشکلات مربوط به موجودی خود اجتناب کنند. بنابراین توجه ویژه به منابع مالی و برنامه‌ریزی درست برای کنترل آن و استفاده بهینه از مسائل کلیدی در مدیریت کسب و کارهای نوپا است.

انتهای پیام/

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند