موبایل : 09120220853
ایمیل : mbahman82@gmail.com
تلفن : 66469238
#
  • سمیه حبیب الله پور
  • 08 آذر 1400
  • 1

سیری در مفهوم شتابدهنده/ ساختاری حمایت‌محور در توسعه استارت آپ‌ها

مقدمه

این روزها با رشد روزافزون شکل‌گیری استارتاپ در کشورمان کلمه‌ شتاب‌دهنده نیز زیاد به گوش می‌خورد و بسیاری از افراد با این مفهوم آشنایی ندارند. اما به واقع مفهوم شتاب‌دهنده به چه معنا است و آیا این مفهوم در کشورمان جایگاه خود را پیدا کرده است؟

شتاب‌دهنده در واقع شرکت‌هایی هستند که ایده‌های جدید را مطالعه کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت‌ها به ایده‌پردازان کمک می‌کنند تا بتوانند با کمک آن‌ها ایده‌های خود را به مرحله اجرا درآورند. آن‌ها در ابتدا ایده‌ها را بررسی می‌کنند و از میان آن‌ها ایده‌های برگزیده را گلچین و مورد حمایت قرار می‌دهند.

روند کار به این صورت است که پس از انتخاب ایده برتر، شتاب‌دهنده مبلغی را در اختیار استارتاپ قرار می‌دهد و استارتاپ به همراه تیم خود برای اثبات طرحش و به مرحله تجاری رساندن آن چند ماه زمان دارد. در عوض این کمک مالی که شتاب‌دهنده به استارتاپ می‌کند، درصدی از سهام استارتاپ را نیز برمی‌دارد.

علاوه بر کمک مالی، شتاب‌دهنده امکانات و حتی فضا در اختیار استارتاپ منتخب قرار می‌دهد و هم‌چنین مربیان و مشاوران حرفه‌ای نیز بر کار تیم‌ها نظارت می‌کنند و تجربیات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

تاریخچه شتاب‌دهنده

در سال ۲۰۰۵ در شهر کمبریج ایالت ماساچوست آمریکا مفهوم Seed Accelerator  با تأسیس شرکت شتاب‌دهنده‌ Y Combinator شکل گرفت. البته Y Combinator بعدها به «سیلیکون‌ولی» منتقل شد تا جایگاه بهتری در حمایت و شتاب‌دادن به استارتاپ‌های فناوری بازی کند.

پس از این شتاب‌دهنده‌های دیگری نیز با الگوبرداری از Y Combinator شکل گرفت تا مفهوم شتاب‌دهندگی در چرخه‌ استارتا‌پ‌ها شکل گیرد و سبب اتکای استارتاپ‌های مختلف شود.

 

نحوه فعالیت برنامه شتاب‌دهی یک مجموعه شتاب‌دهنده

جهانی کردن کسب و کار نو می‌تواند دلهره‌آور باشد، ولی برنامه‌های شتاب‌دهنده قطعاً می‌تواند به این روند کمک کند. مدت زمانی که هر شتاب‌دهنده برای برنامه‌هایش ارائه می‌دهد از یک شتاب‌دهنده تا شتاب‌دهنده دیگر متفاوت است اما، اکثر برنامه‌ها ۳، ۶ یا ۹ ماه طول می‌کشند و روند کلی آن‌ها به شکل زیر است:

  1. مرحله ارسال درخواست به شتابدهنده

معمولاً باید به‌صورت آنلاین درخواست خود را برای برنامه شتاب‌دهنده ارسال کنید و اگر ایده و تیم شما به‌ قدر کافی خوب باشند، از مرحله اول بررسی گذر می‌کنید و از شما دعوت می‌کنند تا شخصاً به دفتر مجموعه شتاب‌دهنده بروید و پروژه خود را ارائه کنید.

 

  1. آماده‌سازی

در این بخش که بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد، شتاب‌دهنده مفاهیم ابتدایی کسب‌وکار را برای استارتاپ‌ها آموزش داده و با هدف‌سازی استارتاپ‌ها را به سازماندهی اولیه نزدیک می‌کند. در پایان این دوره تعداد استارتاپ مورد نظر برای دوره‌ی اصلی شتاب انتخاب شده و در شتاب‌دهنده می‌مانند

  1. مربیگری( دوره شتاب)

این در واقع همان مکانی است که تمام شتاب‌دهنده‌ها معمولاً برنامه خود را براساس اهداف خاص خود توسعه می‌دهند. این برنامه به شما در پیدا کردن نقاط ضعف‌تان به‌ عنوان یک شرکت و همکاری با یکدیگر برای برطرف کردن آن‌ها و کمک به غلبه بر موانع کمک می‌کند. برنامه شتاب‌دهی می‌تواند در قالب مشاوره واقعی و مربیگری از طرف تیم شتاب‌دهنده باشد. این برنامه سعی در آشناسازی شما با سرمایه‌گذاران خاص که به حوزه کاری شما علاقمند هستند دارد و کمک می‌کند تا به سرمایه‌گذاری خطرپذیر دست یابید.

  1. روز نمایش نسخه( معرفی به سرمایه گذار)

 اکثر شتاب‌دهنده‌ها در آخر تمام برنامه‌ها یک روز را برای نمایش نسخه آزمایشی اختصاص می‌دهند، و این روزی است که شتاب‌دهنده معمولاً کل شبکه خود را برای تماشای گام‌های استارتاپ دعوت می‌کند تا همه شاهد پیشرفت تیم استارتاپی در برنامه باشند و آن را در ایجاد ارتباطات کاری لازم کمک کنند.

انتهای پیام/

 

 

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند