موبایل : 09120220853
ایمیل : mbahman82@gmail.com
تلفن : 66469238
#
  • سمیه حبیب الله پور
  • 08 آذر 1400
  • 1

تفاوت شتاب‌دهنده‌‌ها با استارتاپ‌ها در چیست؟

مقدمه

از آنجایی که بنیان‌گذاران یک استارتاپ معمولاً جوانانی با تجربه فعالیت کم هستند که سرمایه و امکانات اولیه برای گسترش کسب و کار خود را ندارند، به منظور به ثمر رسیدن طرح اولیه‌شان به یک حامی مالی و راهنما نیاز دارند. به شرکت‌ها، گروه‌ها و مراکزی که امکانات مالی و غیرمالی خود را در اختیار یک گروه استارتاپ قرار می‌دهند تا روند کاری آن‌ها سریع‌تر دنبال شود، اصطلاحاً «شتابدهنده استارتاپ» گفته می‌شود.

 

شتابدهنده‌‌ها چگونه به وجود آمدند؟

 

شتاب‌دهنده‌ها در سال 2005 میلادی در انگستان متولد شدند. شرکت «Y Combinator» به عنوان اولین شتاب‌دهنده در جهان فعالیت خود را در کمبریج انگلستان آغاز کرد. خدمات این شرکت برخلاف دیگر نهادهای سنتی به بازه زمانی مشخصی محدود می‌شد.

به این شکل که استارتاپ‌ها به صورت همزمان وارد این مرکز شده و پس از دریافت خدمات در طی یک دوره خاص، از آن خارج می‌شدند «Y Combinator» بعدها توسط «پل گراهام» به«سیلیکون ولی» منتقل شد. پس از این مرکز نیز شرکت‌های « «TechStars ، «Seedcamp» و Startupbootcamp»» به ترتیب در سال‌های 2006 ،2007 و 2010 فعالیت خود را به عنوان شتاب‌دهنده آغاز کردند.

آغاز کار نهادهای شتاب‌دهنده در ایران نیز به سال 1393 بازمی‌گردد. در این سال با پیشنهاد «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، پارک علم و فناوری پردیس برنامه‌ای جهت توسعه اکوسیستم استارتاپی کشور و ورود هر چه بیشتر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به فضای کسب و کارهای نوآورانه تدوین نمود.

براساس این برنامه طرحی تحت عنوان«برنامه ۱۰۰ × ۱۰۰» ایجاد شد که با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، از برگزاری ۱۰۰ رویداد کارآفرینانه در کلان‌شهرهای کشور حمایت می‌کرد.

در حال حاضر شتاب‌دهنده‌‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون همچون فناوری اطلاعات، تولید محتوا، فعالیت‌های اجتماعی و غیره در ایران مشغول فعالیت بوده و در جهت ترویج فرهنگ کارآفرینی و حمایت از کسب و کارهای نوآورانه و خلاقانه گام برمی‌دارند.

 

نحوه عضویت استارتاپ در شتابدهنده‌‌ها چگونه است؟

معمولاً عضویت استارتاپ‌ها در شتابدهنده‌ با ثبت‌نام استارتاپ در فراخوان شتابدهنده‌ آغاز می‌شود. شتابدهنده‌‌ها پس از جمع‌آوری اطلاعات متقاضیان، شروع به بررسی و غربال آن‌ها می‌کنند تا در نهایت مستعدترین موارد مشخص شوند. گاهی هم کارشناسان شتابدهنده استارتاپ را کشف کرده و به مدیران خود معرفی می‌کنند. در نهایت دوطرف وارد روال قانونی شده و قراردادی را برای ۳ تا 12 ماه آینده امضا می‌کنند. قراردادی که در آن شتابدهنده‌ موظف به فراهم‌کردن مجموعه‌ای از امکانات شده و استارتاپ هم متعهد می‌شود در قبال دریافت این امکانات، حداقل‌های موردانتظار را در پایان دوره برآورده کند. این حداقل‌ها را کارشناسان خبرۀ کسب‌وکار و مدیریت تعیین می‌کنند.

 

نقش شتابدهنده چیست؟

پس از ورود تیم‌ها به شتابدهنده در یک دوره چند ماهه، به آن‌ها خدماتی از قبیل فضای کار تجهیز شده، آموزش، مشاوره، مربی‌گری و سرمایه اولیه اهدا می‌شود(حدوداً ۲۵ الی ۳۰ میلیون). همچنین شتابدهنده‌ها می‌کوشند تا زمینه ارتباط تیم‌ها را با شبکه سرمایه‌گذاری مهیا کنند.

در این دوره چندماهه که به دوره شتابدهی معروف است شتابدهنده تلاش می‌کند تا با ارزیابی تیم‌ها و ارائه خدمات متنوع تیم‌ها را یاری کند. هر تیمی که موفق به اتمام دوره شتابدهی شود، تبدیل به شرکتی نوپا می‌شود(استارتاپ) که شتابدهنده به ازای خدمات ارائه شده، درصدی از سهام آن استارتاپ را از آن خود می‌کند.

شتابدهنده می‌کوشد تا با برگزاری رویدادهایی، کسب و کارها را با سرمایه‌گذاران آشنا کند. بر این اساس شتابدهنده‌ها حلقه واسط بین کسب و کارهای نوپا و سرمایه‌گذاران هستند.

 

شتابدهنده‌های استارتاپ در ایران

در سال‌های اخیر، با گسترش استارتاپ‌ها، شرکت‌های زیادی نیز تصمیم به سرمایه‌گذاری در این زمینه گرفته و خود را به عنوان یک شتابدهنده استارتاپ معرفی می‌کنند. شرکت‌های شتابدهنده استارتاپ در ایران به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند. شتابدهنده‌های تخصصی به صورت انحصاری در زمینه‌های خاص مثل سرویس‌های دیجیتالی، فناوری تجهیزات پزشکی، اینترنت اشیا، تجارت الکترونیک و غیره فعالیت کرده و به حمایت از استارتاپ‌هایی می‌پردازند که در حوزه مرتبط فعالیت داشته باشند. شرکت‌های شتابدهنده عمومی ایرانی اما در هر زمینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند و حمایت خود از استارتاپ‌ها را به حوزه خاصی محدود نمی‌کنند.

انتهای پیام/

 

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند