موبایل : 09120220853
ایمیل : mbahman82@gmail.com
تلفن : 66469238
#
  • سمیه حبیب الله پور
  • 21 آذر 1400
  • 1

فرآیند پذیرش یک استارت‌آپ در شتابدهنده‌ها

مقدمه

یک شتاب‌دهنده استارت‌آپی، سازمانی است که برای شرکت‌های استارت‌آپی که در مراحل مقدماتی فعالیت خود قرار دارند، این امکان را فراهم می‌نمایند تا در یک برنامه، با طول زمانی مشخص، شرکت نمایند. در این برنامه‌ها، خدمات متنوعی به این دسته از شرکت‌های تازه تأسیس ارائه می‌شود که از آن‌جمله، می‌توان به مشاوره، تأمین منابع، حضور رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار، ارتباطات مناسب، مشاوره و آموزش در مراحل ابتدایی شکل‌گیری کسب‌وکار، فضای کاری و حتی مقادیری پول اشاره نمود. همچنین استارت‌آپ‌ها در مراحل نهایی این برنامه‌ها، این امکان را خواهند داشت که با فرشتگان کسب‌و‌کار و همچنین سرمایه‌گذارای مخاطره‌پذیر روبرو شوند. در عوض این خدمات، شتاب‌دهنده‌های استارت‌آپی، ممکن است بخش کمی از سهام شرکت را تصاحب نمایند.

 

خدمات شتابدهنده‌ها به استارتاپ‌ها

شتابدهنده‌های مختلف با توجه به مکانیزم‌ها و فلسفه وجودی‌شان، خدمات متنوعی را به کسب و کارها ارائه می‌کنند. امّا خدمات زیر به عنوان عمومی‌ترین سرویس‌های یک شتابدهنده به استارتاپ‌ها محسوب می‌شود:

1.ارائه خدمات مشاوره و مربیگری

2. تامین فضای کار اشتراکی

3. ارائه حمایت مالی و جذب سرمایه‌گذارجسورانه

4. شبکه‌سازیومعرفی استارت‌آپ به اکوسیستم‌های کسب و کاری

5. تامین زیرساخت‌هاو تجهیزات آزمایشگاهی

شتابدهنده برای پذیرفتن یک ایده مراحل خاصی را در نظر می‌گیرند که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم.

 

فرآیندهای پذیرش در شتابدهنده‌ها

شتابدهنده‌ها برای اینکه بتوانند از استارت‌آپ‌های نوپا حمایت کنند شرایط خاصی را دارند؛ زیرا که منابع مالی و انسانی آن‌ها به شدّت محدود می‌باشد. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند روی ایده‌ها سرمایه‌گذاری کنند که شانس بیشتری برای موفقیت دارند و در بازار به آن‌ها یک رغبت نسبی وجود داشته باشد.

۱- گزینش و داوری

رشد سریع‌تر با کمک شتابدهنده‌ها

در این مرحله شتابدهنده‌ها یک فراخوان عمومی برای پذیرش ایده‌های جدید به علاقمندان ارائه می‌دهند و از بین ایده‌های دریافتی بهترین ایده‌ها را گزینش می‌کنند. معمولاً شتابدهنده‌ها در انتخاب یک ایده به موارد زیر توجه دارند:

-هم‌سو بودن ایده با اهداف کلی شتابدهنده

- علاقمندی بازار به آن ایده و امکان توسعه آن ایده

- امکان تأمین نیازمندی‌های و زیرساخت‌های موردنیاز برای آن ایده توسط شتابدهنده

 -وجود یک تیم کارآمد برای پیاده‌سازی ایده

-انعطاف‌پذیری، تکرارپذیری و مقیاس‌پذیر بودن ایده

بسیاری از شتابدهنده‌ها، صاحبان ایده‌های مختلف به همراه تیم‌شان را دعوت می‌کنند تا در یک ارائه آسانسوری به دفاع از ایده و راهکار مدنظرشان بپردازند. در این جلسه معمولاً داوران، منتورها، مشاوران و حتی سرمایه‌گذاران حضور دارند. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند بطور دقیق تیم‌ها را ارزیابی کنند و بهترین ایده‌هایی را انتخاب کنند که دارای یک تیم کارآمد برای پیاده‌سازی ایده باشند.

 

۲- پرورش ایده

یک شتابدهنده سعی می‌کند با تأـمین فضای کار، زیرساخت‌های ضروری و ارائه خدمات مانتورینگ به رشد یک استارت‌آپ کمک نماید.

 

۳- شبکه‌سازی

شتابدهنده‌ها همزمان با مراحل رشد یک استارت‌آپ سعی می‌کنند تا ارتباطاتی را برای یک کسب و کار ایجاد کنند. تسهیل ارتباطات بین مراکز دولتی، صاحبان ایده، سرمایه‌گذاران و دیگر عوامل مؤثر در اکوسیستم استارتاپی از مهّم‌ترین وظایف یک شتابدهنده می‌باشد.

 

۴- جذب سرمایه

یک استارت‌آپ برای رشد و تکامل خود نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. شتابدهنده سعی می‌کند با شناسایی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر و معرفی آن‌ها به استارت‌آپ‌ها امکان جذب سرمایه برای تیم‌هایی که در مراحل رشد هستند را فراهم آورند.

 

مراحل حضور یک استارت‌آپ در شتابدهنده

یک استارت‌آپ بطور کلی سه مرحله زیر را در یک شتابدهنده می‌گذراند:

۱- مرحله پیش شتابدهی(warm up)

این مرحله معمولاً در یک بازه سه ماهه اتفاق می‌اُفتد و استارت‌آپ در محل شتابدهنده مستقر می‌شود. نمونه اولیه از محصول یا خدمات استارت‌آپ به جامعه کوچکی از بازار هدف عرضه می‌شود. هدف این مرحله سنجش سلیقه مشتریان و ظرفیت تیم استارت‌آپی می‌باشد.

معمولاً در این مرحله با تغییرات زیاد در تیم استارت‌آپی و حتی ایده همرا می‌باشد و استارت‌آپ‌ها سعی می‌کنند شرایط خود را با بازار تطبیق دهند و ایرادات خود را برطرف کنند.

 

۲- مرحله شتابدهی(stretch)

این مرحله بین ۶ تا ۹ ماه طول می‌کشد. در این فاز شتابدهنده به طور جدّی‌تری خدمات زیرساختی را به استارت‌آپ‌ها ارائه می‌دهد. معمولاً سرمایه اولیه موردنیاز یک استارت‌آپ در این مرحله توسط شتابدهنده به تیم استارتاپی تزریق می‌شود.

خدمات مشاوره‌ای و حقوقی، توسعه بازار، کنترل پروژه و فرآیندها و... از جمله مهّم‌ترین موضوعاتی هستند که در این مرحله به شدّت مورد توجه قرار می‌گیرند.

 

۳- مرحله پسا شتابدهی(work out)

در این مرحله یک استارت‌آپ به مقدار کافی قدرتمند شده است. امّا هنوز برای ادامه حیات خود نیاز به کمک‌های یک شتابدهنده دارد. معمولاً جذب سرمایه‌گذار و افزایش فروش در این مرحله اتفاق می‌افتد. شتابدهنده‌ها سعی می‌کنند تا با ارائه راهکارهایی بازدهی استارت‌آپ‌ها را افزایش داده و ایرادات موجود در کار را برطرف نمایند.

انتهای پیام/

پیام بگذارید

تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند