درباره ما
تمامی حقوق برای شتاب دهنده فست دانشگاه صنعتی امیرکبیر محفوظ است
مقدمه
شاید در یک دهه گذشته هیچ بازیگری به اندازه شتابدهنده در اکوسیستم نوآوری کشور، کانون توجه نبوده است. شتابدهندههای بسیاری در ما شتابدهندهها دقیقاً چه کار میکنند؟
اولین دورههای شتابدهی به سال ۲۰۰۵ در آمریکا بازمیگردد. آن زمان دو شتابدهنده Y Combinatory و Techsters با فاصله اندکی کار خود را شروع کردند و هنوز هم جزء نامدارترین شتابدهندهها به حساب میآیند. تجربههای موفق شتابدهندهها رفتهرفته به محبوبیتشان افزود تا جایی که امروزه در سراسر جهان مدلهای مختلفی از آن تأسیس شده و هزاران استارتاپ را حمایت میکنند.
شتابدهندهها با برنامههای فشرده در زمانی محدود از طریق آموزش، تأمین مالی اولیه، منتورینگ و غیره مجموعه استارتاپهای پذیرفته شده را برای رشد سریعتر کسبوکارشان و جذب سرمایه بیشتر آماده میکنند.
مهّمترین شاخص شتابدهندهها
تأکید بر چهار ویژگی اصلی، شتابدهندهها را از دیگر حمایتگران استارتاپها متمایز میکند:
در نگاه اول بسیاری از افراد تفاوتی بین شتابدهنده و مرکز رشد قائل نیستند؛ اما زمانمندی و فشردگی برنامه، تمایز اصلی این دو است.
در ایران اغلب مراکز رشد تحت حمایت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری شکل گرفتهاند. از طرفی شتابدهندهها با اینکه ممکن است از حمایتهای دولتی بهرهمند شوند، اما سرمایهگذاری و مدیریت آنها توسط بخش خصوصی انجام میشود.
تنوع شتابدهندهها چه از نظر حوزه فعالیت و چه از نظر رویکرد استراتژیک باعث شده است همه دقیقاً یک فرآیند را دنبال نکنند؛ اما به طور کلی میتوان یک فرآیند پنج مرحلهای برای همه شتابدهندهها درنظر گرفت:
نحوه کار شتابدهندهها
1.فراخوان و غربا:
اغلب شتابدهندهها طی دورههای زمانی مشخص فراخوانهایی با هدف جذب تیمها در حوزههای مورد علاقهشان منتشر میکنند. سپس براساس معیارهای از پیش تعیینشده متناسب با ظرفیت شتابدهی و استراتژیهایشان تیمهایی را برای ورود به دوره شتابدهی برمیگزینند.
2. تأمین مالی اولیه:
پس از انتخاب تیمها، شتابدهنده (Accelerator) تصمیم میگیرد که برای هر کدام چه مقدار سرمایه اولیه در نظر بگیرد. در این مرحله شتابدهنده و استارتاپ وارد رابطه حقوقی میشوند. در این قرارداد مشخص میشود که شتابدهنده در ازای چه حمایتهایی، صاحب چه مقدار سهم از استارتاپ است.
3. برنامه شتابدهی:
اصل کار شتابدهنده در این مرحله است. حالا هر تیم سه تا 12 ماه (بستگی به حوزه کسبوکار و سیاستهای شتابدهنده) از امکانات و حمایتهای شتابدهنده بهرهمند میشود. رایجترین حمایتها شامل فضای کار اشتراکی، دورههای آموزشی، مشاوره تخصصی، دسترسی به آزمایشگاه، خدمات رفاهی و مانند اینها است. منتورینگ مهّمترین خدمت در این مرحله است. طی دوره شتابدهی افراد آشنا به فضای کسبوکار در جایگاه منتور، به صورت گامبهگام استارتاپها را در مسیر توسعه کسبوکار خود راهنمایی میکنند.
4. پایان برنامه:
پیشتر گفتیم که شتابدهندهها میخواهند استارتاپها را در سریعترین زمان ممکن برای جذب سرمایه آماده کنند. در نتیجه اغلب شتابدهندهها در انتهای دوره شتابدهی فرصتی را فراهم میکنند که استارتاپهایشان کسبوکار خود را برای منتخبی از سرمایهگذاران یا شرکتهای علاقهمند ارائه دهند.
5. دوره پساشتابدهی:
پس از پایان دوره شتابدهی، استارتاپ از شتابدهنده خارج میشود؛ ولی شتابدهنده در جایگاه یکی از سهامداران آن کماکان رابطه خود را با استارتاپ ادامه میدهد. شبکه ارتباطی شتابدهنده نقش بسزایی جهت جذب سرمایه در مراحل بعدی و توسعه کسبوکار استارتاپ دارد. شتابدهندهها بسته به استراتژیشان معمولاً در یکی از مراحل جذب سرمایه، سهام خود را واگذار میکنند و از استارتاپ خارج میشوند.
انتهای پیام/
پیام بگذارید
تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند