درباره ما
تمامی حقوق برای شتاب دهنده فست دانشگاه صنعتی امیرکبیر محفوظ است
مقدمه
شما تا چه حد با برندینگ آشنایی دارید و استراتژیهای آن را میشناسید؟ آیا میدانید اصول برندینگ چیست و چگونه باید آن را مدیریت کنید؟ اصلاً آیا شما هم یک کارآفرین هستید؟ منظور از کارآفرین در اینجا شخصی است که شروع به ایجاد یک نام تجاری و رقابت با دیگر رقیبان میکند. برای رقابت با رقیبان تجاری خود چه چارهای اندیشیدهاید؟ برای برندینگ و ایجاد نام تجاری خود تا به حال از یک متخصص طراحی کمک گرفتهاید؟ در این سعی داریم ضمن آشنایی با موضوع برندینگ از تاثیر این موضوع بر ارتقا استارتآپها بپردازیم.
آشنایی با نام تجاری
قبل از اینکه مردم از محصول شما استفاده کنند با برند تجاریتان ارتباط برقرار میسازند. محصولات خود را چگونه متمایز میکنید؟ آیا برای ایجاد تمایز و نام تجاری خود از یک متخصص کمک میگیرید؟ برای پاسخ به سوالات پرسیده شده باید گفت که برندینگ اغلب نادیده گرفته میشود؛ چرا که حتی با ارزشمندترین جزء شرکت، ارتباط با مشتریان و در نهایت نیروی محرک در فروش محصولات است. اما پیدا کردن یک طراح خبره برای برندینگ شرکت کار راحتی نیست و به میزان بودجه، صنعت، حوزه کاری و همچنین خدمات آژانسهای تبلیغاتی مرتبط است.
چرا برندینگ استارتاپ مهّم است؟
بسیاری از استارتاپها ترجیح میدهند وقت و پول خود را صرف برندینگ نکرده و صرفاً از هویت رقیب خود یا ترندهای موجود در اینترنت کپی کنند. اما این کپیکاری جواب نمیدهد. اگر نتوانید سیستم هویت برندینگ ثابتی را در درازمدت تعریف کنید، نمیتوانید محصول یا خدمت موفقی را به بازار عرضه کنید.
جرالد زالتمن استاد هاروارد، كه كتاب «مشتریان چگونه فکر میکنند: دیدگاههای اساسی در مورد ذهن و بازار» را نوشته است. میگوید که ۹۵ درصد از تصمیمات خرید یک مشتری ناخودآگاه است.
به همین دلیل است که دلایل منطقی (مانند قیمتگذاری، ویژگیها، راحتی و غیره) که شما بیان میکنید که چرا یک مشتری باید محصول شما را بخرد و نه محصول رقیبتان را، فقط در ۵ درصد موارد جواب میدهد. در 95 درصد موارد دیگر، مشتریان تحت تأثیر عواملی قرار میگیرند که توسط برند شما و احساس مشتریان نسبت به شرکت شما ایجاد شده است.
این همچنین به آن معنی است که حتی اگر محصول رقبا ویژگیهای بیشتر، مدلهایی با قیمتگذاری بهتر، و تجربه بازاری بیشتری داشته باشند، باز هم یک برندینگ عالی میتواند ناخودآگاه مشتری را ترغیب کند تا به دنبال محصولات و خدمات کسبوکار شما باشد و نه رقبایتان.
توجه داشته باشید که این مورد برای استارتاپها اهمیت ویژهای دارد، زیرا آنها معمولاً ۱ تا ۳ رقیب بزرگ (شرکتهای بزرگتر) دارند. در صورتی که فقط عوامل منطقی درنظر گرفته شوند این رقبا منابع، کارمندان و دانش بازار بیشتری داشته و به راحتی میتوانند بر استارتاپها غلبه کنند.
با این حال، استارتاپهایی که:
قطعاً از نظر انگیزههای احساسی نسبت به سایر شرکتهای فعال در آن حوزه موفقتر ظاهر خواهند شد.
در این مرحله، شما باید اطلاعات زیادی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید استراتژی تجاری خود را انجام دهید. برای انجام این مرحله نیاز به یک متخصص در طراحی و دیجیتال مارکتینگ است. در ادامه به معرفی مراحل مختلف در استراتژی برندینگ خواهیم پرداخت.
داستان : نام تجاری یک استارتاپ همیشه باید با یک داستان آغاز شود؛ چرا که باید هدف کار شما و چرایی ایجاد شرکت و محصولات مختلف را دربر داشته باشد.
تعیین هویت استارتاپ: کلمات مناسب و به کار بردن عبارات کلیدی ارزشهای محصول یا خدمات را به مشتریان القا میکند.
به اشتراکگذاری روایت نام تجاری: در این مرحله نیاز به مشاوره و کمک گرفتن از یک آژانس تبلیغاتی جهت کمک به شما در کشف آنچه که باید برای جلب توجه و رقابت با دیگر برندهای موجود درنظر گرفت.
برای راهاندازی یک شرکت و رقابت با دیگر رقبا باید علاوه بر خلاقیت، روشنسازی هدف و پیگیری آن، مراحل ارائه شده در ادامه مطلب را نیز دنبال کنید:
شناسایی بازار هدف: برای شناسایی بازار هدف باید به یک متخصص رجوع کرد؛ چرا که یک طراح برندینگ حرفهای ابتدا سعی در شناخت مشتریان بالقوه و بالفعل موجود در بازار دارد تا بتوانید رضایت آنها را کسب کند و در گام بعدی به مقایسه دیگر رقیبان بپردازد و مشتریان آنها را جذب کند.
شناسایی رقبا: در این گام باید به شناسایی و بررسی رفتار رقبا پرداخت. این کار نه تنها شکافهای موجود در بازار کار بلکه موفقیت نام تجاری استارتاپ شما را نیز به همراه خواهد داشت.
تمایز: پس از شناسایی رقبا باید شروع به نمایش وجه تمایز محصول خود با دیگر محصولات بپردازید. این کار باعث خاص شدن برند شما خواهد شد؛ چرا که تفاوت، نشان دهنده تمایز و ارتباط نداشتن با محصولات فعلی موجود در بازار است.
انتخاب نام: پس از وجه تمایز به دنبال انتخاب بهترین نام و لوگو برای برند خود باشید، زیرا همانطور که گفته شد نام یک برند نشان دهنده هویت، خدمات و محصولات شما است و لوگو نشان دهنده هویت بصری و تصور مردم از برند شما است. علاوه بر این باید به دنبال نامی باشید که در کشورهای مختلف یا فرهنگهای دیگر غلط و بیمعنی نباشد.
خلق تصویر: در آخر به دنبال ساخت تصویری درست و بیهمتا از برند خود باشید، این کار را با انتخاب درست عکسهای موجود در سایت، انتخاب درست لوگو و برنامهها و طرحهایی باشید که قصد پخش کردن آنها در رسانههای مختلف را دارید.
مراحل گفته شده نیاز به یک متخصص ماهر و محقق در زمینههای گرافیک، بازاریابی، طراحی سایت و از همه مهّمتر تجربه دارد. از اینرو برای رسیدن به موفقیت و رقابت با دیگر برندها باید به متخصصان خبره موجود در بازار دیجیتال مارکتینگ اعتماد کنید.
انتهای پیام/
پیام بگذارید
تمام قسمتهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی هستند